dimarts, 9 de juny del 2015

Qualitat i Excelència Educativa

Què entenem per Qualitat Educativa?

• Facilitar els recursos personals, organitzatius i materials, ajustats a les necessitats de cada alumne perquè tots puguin tenir les oportunitats de promoure en tot lo possible el seu progrés acadèmic i personal.
• Promoure canvi i innovació en la institució escolar i a les aules.
• Promoure la participació activa de l'alumnat, tant en l'aprenentatge com en la vida de la institució, en un marc de valors on tots se sentin respectats i valorats com a persones.
• Aconseguir la participació de les famílies i la seva inserció en la comunitat.
• Estimular, facilitar el desenvolupament, el benestar del professorat i dels altres professionals del centre.

Significat d’Excel·lència:“Qualitat d’excel·lent. > Excel·lent: Que és eminent en bones qualitats, molt bo en el seu gènere.”

Per això els docents hem de buscar aquesta excel·lència, i permetre ressaltar la considerable qualitat que converteix a un individu en mereixedor d'una estima actualment perduda.


Reflexions del centre en pràctiques:
Hi ha comunitat educativa al vostre centre? Com es veu/manifesta?
Són molt poques les famílies que col·laboren amb el centre i participen de les activitats que s'hi organitzen. L'AMPA del centre hi assumeix tot el pes de la participació i no es veu prou recolzada per la majoria de pares i mares, tot i que el 60% de les famílies estan associades a l'AMPA.

Hi ha lider? Canvia sovint? Els coneixeu? Què n’opineu? Són actius o sobreviuen al dia a dia?
La directora,  és la cap d’aquesta comunitat, i la organitzadora principal de les activitats, no és que se’n facin moltes, però s’hi que hi ha diferents activitats on cada anys es segueixen fent i esperant com la festa de graduacions.

Quins resultats té el centre en proves externes? Són públics?
Els cursos estan diferenciats amb diferents nivells de capacitació i així és com es veuen reflexades a les proves externes, aquestes notes no es publiquen però es guarden en el centre per a qui les vulgui veure.

Com es reconeix al professorat la seva tasca? Es fa? Es motiven?
En el claustre es sol reconèixer les fites dels professors, però normalment no es fa res en especial si no és que el professor en qüestió ja es jubila, i se li prepara una festa amb regals de commemoració.

Quins projectes cooperatius entre departaments o de centre hi ha?
Ara estan fent un projecte de servei comunitari per els alumnes de tercer i quart de la ESO, on començarà el proper curs, aquí s’hi veuen inclosos professors de diferents departaments per poder afrontar el projecte en comú.

Quins agents externs col·laboren amb el centre? Com i què aporten/fan?
El centre organitza al llarg del curs una sèrie d'activitats, tan acadèmiques com lúdiques per a tots els nivells educatius. Algunes d'aquestes activitats, sobretot les de caràcter acadèmic, són organitzades pels departaments didàctics i ,altres, per la direcció del centre en col·laboració amb diferents organismes: l'Ajuntament de Calella, la policia local, els mossos d'esquadra, la diputació de Barcelona... La majoria d'aquestes activitats es fan dintre de l'horari lectiu dels alumnes. A les activitats de caràcter Iúdic participa tot el centre i, a vegades, conten amb la col·laboració de l’AMPA i altres entitats municipals.

Un dels punts forts més importants del centre és la bona relació amb l'entorn. Des de fa uns anys, tenen un acord de col·laboració amb els Ajuntaments de Sant Pol i de Calella que fa possible el desenvolupament d'un projecte singular, el Projecte Teresa, es tracta d'un projecte de diversificació curricular que permet a un número limitat d'alumnes de 3r i 4t de l'ESO fer una part del seu currículum a l'aula ordinària (10 hores), les matèries instrumentals en petit grup (10 hores) i 10 hores de pràctiques en empreses o institucions locals amb les quals el centre ha signat un acord de col·laboració juntament amb el Departament d'Ensenyament.

El centre també col·labora amb moltes altres entitats del municipi (la biblioteca, la Creu Roja, l'Ajuntament, la Policia Local, els Mossos d'esquadra...) amb les que s'organitzen diverses xerrades, tallers, jornades... per a tots els nivells educatius. També s’ha de tenir en compte que el centre està situat en una ciutat costanera que viu principalment del turisme. El sector serveis és molt abundant i per a això és molt important ser coneguts i poder col·laborar amb ells a nivell formatiu i laboral. Al centre es fan els cicles de la família d'Hoteleria i Turisme i Indústries Alimentàries, ensenyaments clarament vinculats amb el turisme. Donat que els alumnes han de fer un número elevat d'hores de pràctiques en aquest tipus d'establiments, és molt important mantenir bones relacions amb tots els organismes i empreses relacionades amb aquests serveis. Per això, hi ha signats convenis de col·laboració amb el Gremi d'Hotelers de Calella i amb el departament de Promoció Econòmica de l'Ajuntament. A la vegada participen, durant el curs, en nombrosos concursos i en diverses activitats que els hi permeten fer pràctiques en un entorn "real” (banquets, dinars, aperitius...).

També s'organitzen diversos viatges de final de curs i intercanvis d'alumnes amb instituts d'altres països.

Quan, com i què fa el professorat per a millorar?
De manera individual s’apunten a diferents cursos que ofereix l’xtec, ja sigui sobre programes informàtics, convivència i mediació. O es poden apuntar a cursos que ofereix el propi centre quan es veu una mancança en una majoria del professorat.

Com es fomenta la reflexió ètica?
Els professors a títol individual tenen el deure de fomentar la reflexió ètica, tot i així, les tutories tenen pautades unes pràctiques per a cada nivell escolar i poder reflexionar sobre el tema.

Quins elements de flexibilitat hi ha en el que es planifica?
És molt complicat poder planificar cadascun dels horaris dels professors, i aquests resulten estar lligats per les matèries i diferents cursos, sempre es pot mirar de modificar una planificació, però per això cal observar si aquest canvi és senzill o afectaria a masses persones i seria més un problema que una solució a la flexibilitat buscada.

Què fer com a professorat per a millorar?

Està clar que no ens podem estancar i sempre em de buscar noves solucions e innovacions i buscar l’excel·lència educativa. Això s’aconsegueix fent cursos i fent recerca personal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada