divendres, 10 d’abril del 2015

Material didàctic pels docents

Etapa i nivell
D’acord amb el Decret 143/2007, on s'estableix l'ordenació dels ensenyaments d’educació secundària obligatòria, la unitat didàctica de Màquines, mecanismes i estructures es situa en el tercer curs d’ESO. 

Temàtiques

La doble pàgina, el que vol incentivar és l’estudi de la transmissió i transformació del moviment analitzant els diferents invents del geni Leonardo Da Vinci. Es fa treballar l’anàlisi d'objectes quotidians i màquines simples per tal d'analitzar-ne els seus elements estructurals i els esforços a les que estan sotmeses. Fent aquestes activitats prèvies, estem fent pensar l’alumnat, per buscar idees per a la realització del propi invent que incloguin mecanismes i associacions de mecanismes per a realitzar una funció determinada, passant per tots els passos que necessita un projecte, disseny, desenvolupament i avaluació del mateix projecte.

El formulari, és el resum de tot el temari del llibre comprimit en una sola pàgina per poder consultar a l'hora de realitzar els exercicis matemàtics que es plantegen, té la intenció d'ajudar a l'alumnat a comprendre i superar els diferents càlculs però sense evitar així una sessió explicativa del funcionament d'aquest i resolució de dubtes. 

Projecte coeducatiu, els valors de convivència, solidaritat, el llenguatge coeducatiu, la repartició de feines en la construcció de projectes tècnics sense discriminar per raons de gènere, ha de ser un dia a dia amb totes les classes i assignatures, no únicament per aquest projecte el qual he pogut fer el treball.


Competències Bàsiques


  • Competència en el coneixement i interacció amb el món
Saber reconèixer les màquines simples i engranatges a la vida real i les seves aplicacions.
Creació de projectes que es puguin aplicar a la vida real. 


  • Competència comunicativa
Aprenentatge de nou vocabulari per fer servir en certs entorns. Crear la capacitat d'interaccionar amb el món (comunicar i escoltar).

  • Competència en gestió i tractament de la informació 
Es realitza una recerca d'informació. Conèixer si la informació que està adquirint és pertinent d'acord amb les preguntes formulades o els objectius proposats.
­

  • Competència en la recerca 
Desenvolupar la capacitat d’imaginar projectes i portar­-los a terme desenvolupant les tècniques necessàries adquirides adequadament.

  • Competència digital
Activitats per interaccionar amb les eines tecnològiques, el tractament de la informació i les possibilitats creatives de les xarxes virtuals. Creació de contingut digital a partir dels coneixements adquirits. 

  • Competència personal i interpersonal
Treball en projectes i en col·laboració amb els companys. 

  • Competència matemàtica
Es resoldran tot tipus de problemes calculant les relacions de transmissió angulars amb petites operacions bàsiques de matemàtiques.



Temporització (6 sessions)

Sessió 1 - 1 hora d'aula

  • La doble pàgina, l’utilitzaria com a introducció en la fabricació d’un projecte, tindríem una sessió d’una hora presencial a classe d’explicació, vista d’exemples i realització de les dues petites activitats de reforç de comprensió. 
  • 2 hores d’aprenentatge autònom. Tenim dues activitats més de recerca, per completar la informació de la doble pàgina i una altra per comprendre els objectes quotidians.
Sessió 2 a 4 - Aula taller - Projecte 

  • 1h Repartició de tasques per a cada integrant del grup (parelles) i realització del projecte.
  • 1h Realització del projecte.
  • 1h Verificar que funciona correctament i realització de millores. Verificació de les millores.
  • Per treballar a casa tindran els exercicis del llibre que podran realitzar amb l'ajuda del formulari i aclarir tots els dubtes a classe a la sessió 5.
Sessió 5 - 1 hora d'aula
  • Es repassaran tots els exercicis demanats com a deures i s'aclariran tots els dubtes.
Sessió 6 - 1 hora d'aula
  • Es realitzarà una prova de capacitats i assoliment d'aprenentatge realitzat fins aleshores.


Avaluació i criteris

Prova capacitació ( 40%)
En aquesta prova es valorarà tot l'aprés en les sessions de la unitat, tenint en compte tots els projectes i sobretot els càlculs de la transmissió de moviment.

Memòria (20%)
Posteriorment, hauran de fer una memòria amb tota la informació referent al projecte (Portada, índex, eines i materials emprats, descripció del procés, disseny original i final, plànols, taula d’operacions i temporització, mesures de seguretat, conclusions, reflexió personal i referències bibliogràfiques). Per últim, hauran d’indicar com han fet la repartició de tasques així com els problemes que han sorgit durant la fabricació de l'artefacte i com els han resolt.

Aula Taller (20%)
Aquí tindrem especial en compte el respecte per a les instal·lacions, ús de màquines i eines correctament tenint present les normes de seguretat. I el treball grupal de respecte i cooperació.

Prototip i presentació (20%)
Segons els diferents prototips presentats ens fixarem amb la utilització de materials adients fent un ús sostenible, l'originalitat i creativitat. A més a més, el dia de la presentació hauran de portar el seu objecte i fer una simulació per veure que funciona correctament.

La presentació amb prezi i explicació a tota la classe del procés tecnològic que han estat treballant durant cada dia, es valorarà positivament la utilització d’una llengua estrangera, ja sigui en la presentació feta a Prezi o qualsevol altre software lliure.

Autoavaluació (0%)
També hauran de fer una autoavaluació de la nota que creguin que es mereixen cadascú del seu equip i personal. No ens servirà per avaluar, però si per comprendre com ha anat el treball en equip.

Percentatges
Conceptes 40% (Prova capacitació)
Procediments 40% (Memòria, prototip i presentació)
Actitud 20% (Comportament a taller)


Bibliografia
  • “ Le macchine di Leonardo” Giunti Editoral. Secretos e inventos en el Còdigo da Vinci.
  • 50 grandes ideas e inventos de Leonardo da Vinci, Editorial Blume.
  • Documental sobre Leonardo da Vinci (canal Historia).


As a la màniga

El meu tutor m'ha deixat molt clar, a l'igual que en el màster, que els alumnes no es poden quedar sense feina, ja que si no comença el caos. Per això, tindria una pàgina web interactiva perquè els alumnes puguin jugar i aprendre amb l'aplicació del Leonardo interactiu de la Biblioteca Nacional de Espanya-BNE. És una eina que ofereix la versió digital dels Còdexs Madrid de Leonardo da Vinci, amb múltiples funcionalitats que ens apropen al món del geni en la seva versió sobre mecànica, estàtica i geometria.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada