dimecres, 29 d’abril del 2015

De visionaris digitals al PLE

Veient els vídeos d'aquestes eminències, Isaac Asimov i Noam Chomsky, sobre l'internet i l'educació ens fa reflexionar, que en aquests moments està accedint a l'educació les primeres generacions de nadius digitals. Són els primers que es troben còmodes i veuen natural tot aquest món de "gadgets" tecnològics que utilitzem per comunicar-nos.

No és concebible un entorn on, durant sis o set hores, estiguin asseguts en files ordenades de pupitres mentre un adult qualificat els diu les coses que han de saber. Amb aquest model d'indústria escolar, la terrible realitat és que perdem a la meitat del jovent. No és raonable demanar-los que vagin al col·legi per veure als professors treballar, ja que tot el que aprenen resideix en la plataforma tecnològica. Podem discutir sobre si és adequat que accedeixin a continguts pels quals no tenen el judici ni la maduresa necessària, però, en qualsevol cas, és quan es troben al seu medi quan aprenen.

D’aquí em ve al cap, l’última sessió feta a classe, el PLE (Personal Learning Environment), Entorns Personals d’Aprenentatge, (i així aprofito per fer un happy hour d'entrades al bloc 2x1;) on podem donar-los una oportunitat perquè acceptin major responsabilitat en el seu propi aprenentatge, i ho faran, es tracte de donar les condicions adequades, la guia i els suports necessaris, perquè passin del “passar l'estona” al món en línia a una fase on comencen a experimentar. És en aquest moment quan poden trobar alguna cosa que els apassiona i realitzar una immersió profunda especialitzant-se. Han d'explorar l'univers de possibilitats, buscant alguna cosa que els resulti interessant i en el que intentin, amb totes les seves forces, convertir-se en experts. Això els aportaria un amor cap a l'aprenentatge que mai podrem transmetre'ls dient-los que han d'aprendre això i lo altre.

Estem abocats a ampliar el nostre concepte d'assoliment, un bon estudiant amb bones notes no té per què ser un bon treballador alhora de la veritat, no crec que ningú hagi perdut el seu treball per no saber calcular una equació complexa. Un treball es perd quan hi ha dificultats importants en la capacitat de resolució, d'enfrontar-se a imprevistos, de col·laboració, de treball en equip... Aquests són els problemes als quals cal buscar solució al món real. I hem de ser capaços de permetre que els joves segueixin les seves passions.

Avui dia, hi ha companyies que creixen un 30-40% cada any oferint nous productes i serveis al món digital. El mateix passa amb l'educació: s'ofereixen productes interactius, amb diferents estils d'aprenentatge i diferents velocitats, atractius i connectats al món real… Una de les tasques interminables com a docents del segle XXI és cercar, provar, analitzar o crear, per oferir els nostres alumnes unes ajudes digitals imprescindibles per motivar l'aprenentatge propi.

Qüestions de l’aula:

Com es pot fer una avaluació personalitzada/diferenciada sense que "s'emprenyi" l'alumnat?
Avaluant el grau de competències adquirides i no únicament per les tasques realitzades i els resultats finals, i si no podem demostrar que tenim raó en les notes atorgades, és que no tenim ben especificat els nostres criteris d’avaluació.

Podem aprendre de forma efectiva i significativa a qualsevol lloc i moment?
Un aprèn a on i quan vol, a partir d’aquí només es pot intentar motivar o seduir perquè ho vulgui fer.

Les biblioteques i centres de recursos, quin paper juguen en el PLE?
Són les fonts d’informació alternatives, on a vegades és més fàcil obtenir la informació adequada, tot i així l’alumnat ha de tenir la idea clara de què està buscant i així facilitar la cerca en les properes cerques particulars.

Les classes presencials, com connecten amb el PLE?
El professor ofereix instrucció al grup o en particular. Adapta la instrucció d'acord amb les necessitats d'aprenentatge. Identifica els mateixos objectius per a tots els estudiants, amb objectius específics per a aquells estudiants que reben suport. Selecciona la tecnologia i els recursos que donen suport a les necessitats d'aprenentatge. Utilitza les dades i l'avaluació per informar respecte al que l'alumne individual ha après i per decidir els propers passos en el seu aprenentatge.

Hi ha fractura social a l'aprenentatge per a qui no té accés a e-learning?
Ara tothom pot tenir accés a internet de forma gratuïta als centres i a les biblioteques, l’única fractura visible, és en l’horari tancat d’utilització del servei, però no exclou a ningú per poder realitzar el seu aprenentatge.

Quin suport cal donar des dels centres educatius?

S’ha de saber seleccionar la tecnologia i els recursos que recolzen les necessitats d'aprenentatge en cada moment i poder oferir ordinadors amb connexió a la xarxa als alumnes que no en disposin de particulars.



1 comentari: